ECONOMITY

View Original

Kraftfulla resultat från dag dag 1 - Så maximeras värdet av en CFO

Att ta in en CFO på heltid eller deltid, är en strategisk åtgärd som kräver saker både av den mottagande verksamheten såväl som av CFO själv.

Viktigt för den mottagande verksamheten

Snabb onboarding

Redan innan CFO:n startar bör tydliga mål och förväntningar fastställas. Det kan inkludera specifika resultat, tidslinjer för att uppnå målen och en översikt över CFO:s ansvar och befogenheter. Sedan är det viktigt att ha en snabb och effektiv onboarding-process. Ge CFO:n tillgång till viktig information, accesser och resurser så snabbt som möjligt för att optimera effekten.

Ledning och mentorskap

När vi på Economity går in som CFO vill vi omgående få möljighet att etablera kontakt med det befintliga ledningsteamet och andra nyckelpersoner. Det är effektivt om information redan tidigare gått fram till dem om den CFO:ns roll. Tydlig kommunikation hjälper till att undanröja osäkerheter och skapar en positiv arbetsmiljö.

Även om vi är är erfarna och självgående i rollen som CFO:er behövs en person (mentor) finnas utsedd inom företaget som vi kan vända oss till som bollplank samt för praktiska delar som underlättar vår CFO:rolls integration i företagskulturen.

Mentorn/kontaktpersonen bör tillsammans med den Economitys CFO, kunna koordinera och identifiera specifika utmaningar och möjligheter som vi har anlitats för att hantera - men även för att vara bollplank och kunna fatta beslut kring delar som CFO i sin roll själv upptäcker och iakttar när hen väl är på plats. Det kan vara allt från att förbättra finansiell rapportering, optimera budgetprocesser eller genomföra förändringar i företagets ekonomiska strategi.

Utvärdering och parering

Det är förstås viktigt att periodiskt utvärdera våra framsteg i förhållande till de uppsatta målen. Detta för att också möjliggöra justeringar i strategin och kunna göra nödvändiga förändringar, om det behövs, för att säkerställa att målen uppnås inom den avsedda tidsramen.

Företagssituationer kan också förändras ganska snabbt. Både vi som CFO:er såväl som ni som kund, behöver vara beredda att agera flexibelt och anpassa planerna om det behövs för att möta ev. förändrade behov och utmaningar i företaget.

Viktigt att CFO:n uppmärksammar

Förståelse, mål och prioritering

Först och främst bör vi som CFO snabbt skaffa oss en djup förståelse för företagets verksamhet, bransch och unika utmaningar. Genom att absorbera företagskulturen och strategin kan vi snabbare identifiera möjligheter och utmaningar.

En CFO behöver också hjälpa kundföretaget att säkerställa att målsättningarna faktiskt är definierade och realistiska för den bestämda perioden. När medarbetare från Economity går in en roll som CFO hjälper vi också till att Identifiera prioriteringar i syfte att kunna fokusera på de områden som kräver omedelbar uppmärksamhet för att göra en snabb och positiv inverkan.

Att bygga relation med nyckelspelarna

För oss på Economity är det viktigt att snabbt skapa relation med andra ledare och nyckelpersoner i organisationen. Det inkluderar att etablera en öppen kommunikationslinje och visa engagemang för samarbete. Relationerna är ofta avgörande för att som CFO, framgångsrikt leda förändringar och implementera nya strategier i kundföretaget.

De finansiella processerna

I rollen som CFO är det viktigt för oss att snabbt få en djup förståelse för företagets finansiella system och processer. Genom att snabbt ta kontroll över budgetering, rapportering och andra finansiella funktioner kan vi i rollen som CFO, säkerställa en stabil och pålitlig ekonomisk grund. Kunna lita på siffrorna - vilket ofta är en förutsättning för delar av övrigt genomförande.

Data, analys och kommunikation

Det är inte bara redovisningen som är viktig att snabbt säkerställa kontroll över. Även annan viktig data, nyckeltal etc. är viktiga för att kunna fatta beslut baserade på fakta. Som CFO:er har vi på Economity en stark förmåga att analysera finansiell information och omvandla den till handlingsbara insikter för att driva affärsframgång.

Och i det ligger förstås också vårt sätt att kommunicera klart och öppet med teamet och andra intressenter om förändringar och strategiska riktningar. Tydlig kommunikation hjälper oss att skapa förtroende och engagemang från alla berörda parter.