ECONOMITY

View Original

Sagan om rallyföraren som ville köra själv

Sara växte upp i ett hem där hon fått klara det mesta själv. Maten stod sällan på bordet, ingen bäddade hennes säng eller påminde henne om läxorna. När Sara fyllde 10 år gav pappa henne en lådbil i present. Saras högsta dröm. Men, som så många gånger förr, fick hon sätta ihop den själv.

Det var en lärorik barndom och Saras intresse för bilar höll i sig. När hon var 18 år ställde hon upp i sitt första folkrace. Hon tog bussen dit och hem. På bara ett år tog hon sig från folkrace till rally. Sara var både snabb på banan och omtyckt utanför. Snart hade hon sin första egna rallybil. Hon visste alltid hur vägen såg ut, hade studerat kartan och kunde bilen utan och innan. Efter några segrar blev Sara inbjuden till en större tävling. Och i brevet ser hon regeln. Något som hon kunnat undvika hela sitt liv, fram till nu:

”Kartläsare obligatorisk”.

Det blev en tid av funderingar. Sara har aldrig behövt någon i livet. Själv är bäste dräng. Sin egen lyckas smed. Det värsta låg framför henne: En andrepilot i en värld hon rattat på egen hand, från sin första lådbil till sitt senaste rally.

Saras första möte med kartläsaren blev kyligt och samtalet stolpigt. En person till i bilen som ska tycka, ge instruktioner och ligga steget före. En mardröm. Sara meddelar att det är hon som bestämmer, att kartläsaren bara ska ha åsikter om det är absolut nödvändigt. Kartläsaren blir tyst och går därifrån.

Några dagar senare var det dags. Minusgrader, som Sara älskar, har blivit plusgrader. Det är disigt och dålig sikt. Att köra snabbare än konkurrenterna kräver nu en ny taktik. Försiktigare i vissa delar, full fart i andra.

Kartläsaren klev upp två timmar innan Sara och inspekterade sträckan. Samlade in data från vädertjänster, analyserade höjdskillnader och inspekterade spårdjupet på däcken. En bra kartläsare ska göra allt det där och lite till, så att föraren kan koncentrera sig på taktiken – och att köra.

När Sara förbereder sig för loppet kommer en person fram. Saras stora idol. Den finska rallymästaren. VM-mästare och rallyscenens stjärna. De byter några ord och innan hon går ger mästaren ger ett tips:

“Ta det lugnt i sista kurvan. Den är förrädisk”.

När Sara sätter sig i bilen är kartläsaren redan i sätet bredvid. Efter en snabb genomgång av banan berättar Sara vad rallystjärnan sagt.

Kartläsaren funderar, tittar i sina anteckningar och sedan på termometern. Efter en stund mumlar kartläsaren: “Det stämmer inte”. “Va?“, svarar Sara och kartläsaren upprepar, denna gång med ett förtydligande.

“Kurvan ser värre ut än vad den är. Den ligger i en svacka och min analys är att vi snarare kan hålla en högre hastighet än vi tidigare trott”.

Bilen susar genom skogen, över fält och förbi röda stugor. Kartläsarens instruktioner flyger fram och det går oväntat bra.

En flock fåglar tvingar Sara att bromsa tvärt och plötsligt har bilen tappat tid. Men det finns en chans att ta tillbaka tiondelar, till och med sekunder. Sista kurvan. Sara nickar till kartläsaren som meddelar hastighet och hur skarp kurvan är. Svackan suger fast bilen och när de kommer ut ur kurvan har de behållit farten. De går i mål.

Rallystjärnan vägrar möta Saras blick. Hon synade bluffen.

Kartläsaren synade bluffen och med Sara bakom ratten tog de sig till en topplacering, en halv sekund före den finska mästaren.

“Du och jag. Starkt team”, säger Sara och kartläsaren nickar.

Economity är entreprenörens kartläsare. För att vara det krävs erfarenhet och mod. Att kunna se längre än dagens etapper, att kunna sätta sig in i – och förstå – förarens situation. För att tillsammans sätta strategin. Och kanske inse att den bästa vägen inte alltid är den kortaste. Full fart in i kurvan är inte alltid det smartaste.

Eller förresten, ibland ska kurvor tas extra snabbt.